De kunst van storytelling
Storytelling is een ware kunst. Het is niet zo maar een tekst schrijven en hopen dat het mensen aanspreekt. Nee, storytelling is veel meer dan dat. Door middel van storytelling trek je mensen als het ware in het verhaal. Ze kunnen niet stoppen met lezen en gaan er helemaal in mee. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je er voor dat mensen naar je verhaal luisteren zonder afgeleid te worden? Dat is de kunst van storytelling. Wij leggen je kort uit wat hier bij komt kijken.
De verhaallijn
De verhaallijn is het allerbelangrijkste. Er dient altijd een hoofdpersonage te zijn die iets meemaakt. Zorg er voor dat je hoofdpersonage menselijke trekjes heeft, trekjes die iedereen herkent. Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar toch is dit iets wat vaak fout gaat. Personages lijken in sommige verhalen geen persoonlijkheid te hebben. Laat je personage opzien tegen iets. Dat kan heel simpel zijn door bijvoorbeeld het niet op willen staan nadat de wekker is gegaan. Herkenbaar of niet? Zelfs de meeste stoere personages maak je menselijk door ze af en toe angst te laten voelen. Misschien niet dat er iets met ze zelf gebeurd, maar met iemand die ze liefhebben. Menselijke trekjes is wat mensen willen zien in een verhaal. Identificatie is dan ook erg belangrijk in storytelling.
Maak een animatie video op je verhaal te vertellen
Beelden zeggen zo veel meer dan woorden, dat is een bekende uitdrukking. En dit klopt ook. Geschreven verhalen kunnen natuurlijk altijd goed zijn, maar bijvoorbeeld een animatie video trekt over het algemeen meer mensen. Dus heb je een verhaal waarmee je wilt dat mensen aangezet worden tot iets, bijvoorbeeld het kopen van een product of kennis maken met een dienst? Ga dan voor een animatie video en niet voor geschreven tekst. Je zult zien dat je bereik een stuk groter wordt. Maar ook in een animatie video is storytelling erg belangrijk. Zo maar wat figuurtjes rond laten lopen gaat niet werken. Maar een echt verhaal en maak gebruik van emoties en identificatie. Daarmee bereik je zo veel meer en blijven mensen kijken. Zet je filmpje op je WordPress website en op Facebook en je bereikt de gewenste doelgroep.
lees ook: Tips voor typografie in reclame.