Typografie in reclame: tips en tricks

Lettertypen

Typografie is een van de belangrijkste elementen voor elk ontwerp, van visitekaartjes tot websites. Het gaat niet alleen om het kiezen van het juiste lettertype, maar ook om het begrijpen van principes en regels. Het begrijpen van deze basisprincipes is dan ook van belang. In deze blog geven wij je enkele tips en tricks.

Hiërarchie

Hier draait het vooral om de functie van typografie en de boodschap die je ermee wilt overbrengen. Deel je tekst op in stukjes van belangrijk naar minder belangrijk. Wat is het belangrijkste? Wat moet als eerste worden gelezen? En wat moet er daarna gelezen worden? Zorg altijd voor een goede verdeling met inhoudelijk een goede tekst.

Fontcombinaties

Het combineren van fonts maakt een design spannender en aantrekkelijker. Houdt er hierbij rekening mee dat verschillende fonts die je gebruikt in je ontwerp elkaar aanvullen. Het is daarom niet handig om een sans-serif lettertype te combineren met een soortgelijke sans-serif. Er zit dan te weinig verschil tussen de twee lettertypes.

Als je lettertypes wilt combineren is het altijd een goed idee om lettertypes te gebruiken met een vergelijkbare x-hoogte en de basis hoogte van de letters. Dit zorgt voor gelijke regelhoogtes en het leest veel makkelijker.

Teksteffecten

Pas op met het gebruik van teksteffecten. Overmatig gebruik van teksteffecten zoals, schaduwen, gloed en vervorming kan afleiden van de boodschap. Gebruik ze met regelmatig en alleen als ze de boodschap versterken. Soms kunnen te veel teksteffecten het ontwerp alleen maar rommeliger maken, dan dat het daadwerkelijk een effect biedt.

Lees ook:  Template voor de Eisenhower matrix

Contrast

Contrast gaat ook weer over de functie van typografie. Over het algemeen is het dan ook, hoe meer contrast, hoe beter. Zwart op wit zorgt voor de beste leesbaarheid, ook van een afstand. Veel witruimte om je tekst maakt ook dat de tekst er echt uitspringt.

Uitlijning

Omdat we in de westerse landen allemaal van links naar rechts lezen, heeft een links lijnende tekst in je ontwerp de voorkeur. Uitgevulde tekst is iets wat veel mensen zonder grafische opleiding gebruiken, maar levert vaak niet de mooiste ontwerpen op. Bij uitgevulde tekst worden de woorden verspreid over een regel en worden de spaties verbreed of juist makkelijker gemaakt om woorden en zinnen passend te krijgen.

Gewicht

Bij het opmaken van teksten is het handig om gebruik te maken van verschillende gewichten. De meest gangbare font weights zijn light, regular, bold en black. Light zorgt als vanzelfsprekend voor de dunste letter en black voor de dikste letter. Niet elk font heeft evenveel varianten. Zo zijn er fontfamilies met kleine tussenstappen, zoals ultra light, regular, medium en semi bold. Fonts met een variabele weight zijn toepasbaar in eindeloze diktevarianten.

Tip: sla bij je gewichtskeuze steeds minimaal 1 gewicht over. Combineer dus light met bold, of regular met extra bold. Dit zorgt voor meer contrast tussen de 2 lettertypegewichten.

Test en evalueer

Voer tests uit met verschillende typografische opties om te zien welke het beste werkt voor je doelgroep. Analyseer het effect van typografie op de algehele effectiviteit van de reclame.

Typografieregels vastleggen

Het vaststellen van regels voor het gebruik van lettertypen in een merkrichtlijn is belangrijk om consistentie en herkenbaarheid te waarborgen. Door specifieke lettertypen te kiezen en richtlijnen te definiëren voor de toepassing, zorg je voor consistentie in visuele communicatie. Dit versterkt de herkenbaarheid en vertrouwdheid bij je publiek.

Lees ook:  Templates

Bovendien voorkomen duidelijke regels voor lettertypegebruik in een brand book of huisstijlhandboek verwarring en willekeurige keuzes. Het bespaart tijd en verkleint de kans op inconsistente keuzes, wat uiteindelijk resulteert in een betere merkpresentatie.

Heb je jouw huisstijl volledig vastgelegd in een brand book en wil je dit graag verder door vertalen binnen jouw bedrijf? Kijk dan hier voor inspiratie en mogelijkheden.

Door bovenstaande tips en tricks door te nemen weet je zeker dat je een goede reclame uiting kunt ontwerpen met verschillende lettertypes. Wees creatief ene veel succes!

Uitgelicht

Recent

Zo maak je een digitaal meesterwerk

De perfecte preventieflyer

Evenementenplanner templates

Het creëren van de perfecte trouwuitnodiging: verschillende templates

© Templatetips
- 2024