Zoekmachines zijn erg interessant. De laatste jaren zijn zoekmachines steeds belangrijker geworden voor bedrijven. Google is de grootste zoekmachine in Nederland. Online zoeken is de laatste 10 jaar enorm gestegen. Bedrijven zijn hierop in gaan spelen. Zo zijn er veel meer webshops bijgekomen. Het aantal bestellen in webshops is daarnaast ook de laatste jaren enorm toegenomen. Het gevolg is dat nog meer mensen online bestellen. Zeker tijdens de coronapandemie zagen we een enorme piek als het gaat om het aantal online bestellen. Dit was te wijten aan het feit dat alle niet-essentiële winkels hun deuren moesten sluiten. Veel winkels die alleen offline producten verkochten besloten vervolgens om producten online aan te bieden om zo nog iets van omzet binnen te halen.

SEO om meer verkeer naar je webshop te krijgen

Een belangrijk onderdeel van webshop is natuurlijk de webshop zelf. Hier worden de producten getoond aan de klant. Zie het als een soort etalage waar mensen producten kunnen bekijken en uiteindelijk ook kunnen kopen. Om genoeg mensen richting jouw etalage te krijgen is de zoekmachine en het tonen van advertenties belangrijk. Zo kun je door jouw webshop te optimaliseren ervoor zorgen dat deze beter vindbaar is binnen Google. Daarnaast kunnen backlinks ervoor zorgen dat de autoriteit van de website toeneemt. Dit zorgt voor een hogere ranking binnen Google. Dit wordt ook wel Search Engine Optimalisation (SEO) genoemd. SEO kun je het beste uitbesteden aan een online marketing bureau. Deze bureaus hebben namelijk vaak de kennis en kunde in huis om SEO perfect toe te passen.

SEA zorgt voor meer verkeer naar je etalage

Naast het verbeteren en optimaliseren van de website via SEO is er ook nog de mogelijkheid tot Search Engine Advertising. Onder SEA valt het bieden op zoekwoorden binnen de zoekresultaten van Google om zo als website getoond te worden binnen de geadverteerde zoekresultaten. Daarnaast kan er ook worden gekozen voor displayadvertenties. Dit zijn banners die getoond worden op websites door zoekmachines. De adverteerder betaald per click of per weergave. De laatste jaren is de cost per click (CPC) de standaard geworden binnen SEA. Het voordeel hiervan is dat bedrijven pas hoeven te betalen voor de advertentie als er op de advertentie geclickt wordt. Een andere vorm van betaling is de Cost per Lead of Cost per Sale. Voor deze manieren van SEA geldt dat het bedrijf pas betaald als de bezoeker uiteindelijk iets besteld of een offerte afneemt. Het voordeel hiervan is dat de kans groter is dat er daadwerkelijk ook een bestelling plaatsvindt. De kosten voor CPL of CPS zijn veel hoger dan de kosten voor CPC.

Conclusie SEO en SEA

Zoals als je kunt lezen is het verhaal vrij technisch. Als je veel tijd hebt is het interessant om je in te lezen in deze materie. Mocht je minder tijd hebben dan kan een online marketing bureau alles uithanden nemen.

Wekelijkse Nieuwsbrief

Ontvang de beste templates direct in je mailbox.

Wij beloven geen spam te sturen :)