Het belang van storytelling in marketing en branding
Elk kind weet dat het vertellen van een goed verhaal ervoor kan zorgen dat het minder eng wordt in het donker, dat monsters onder het bed verdwijnen of dat de regenachtige dag ineens spannend en avontuurlijk wordt. Net zoals een goed verhaal de realiteit kan veranderen voor een kind, kan storytelling dat bij marketing en branding. Het transformeert de perceptie van een merk, product of dienst. En dat is precies waarom het zo'n krachtig instrument is in de wereld van marketing en branding. We vertellen je graag meer.
Wat is storytelling?
Storytelling gaat verder dan alleen het vertellen van een verhaal. Het gaat over het overbrengen van een boodschap op een manier die emoties oproept. Een boodschap die begrepen wordt door het publiek en betekenis geeft aan wat normaliter gewoon een product of dienst zou zijn. Het gaat over het creëren van een verhaal dat het merk onderscheidt in een zee van concurrentie
Waarom is storytelling zo belangrijk?
Storytelling maakt een merk relatable. Het voegt een menselijk element toe, een persoonlijke touch die ervoor zorgt dat consumenten zich verbonden voelen met het merk. In een tijd waarin consumenten worden overspoeld met advertenties zorgt een goed verhaal ervoor dat een merk zich onderscheidt. Bovendien vergroot het de kans dat het publiek de boodschap onthoudt en ernaar handelt. Lees hier hoe je bijvoorbeeld een goede producttekst opstelt.
De kracht van emotie in storytelling
Mensen zijn van nature emotionele wezens. We zijn sneller geneigd te handelen op basis van hoe we ons voelen dan op basis van logica of feiten. Een sterk, emotioneel geladen verhaal kan een diepe indruk achterlaten. Daardoor voelen consumenten zich meer verbonden met een merk en worden ze loyaler. Het is dan ook geen geheim dat emoties een grote rol spelen in onze aankoopbeslissingen. Of we nu blij, geïnspireerd, nostalgisch of ontroerd zijn door een verhaal, dat maakt niet uit. De emoties die we voelen kunnen onze perceptie van een merk positief beïnvloeden en ons aanzetten tot actie.
7 tips voor meer storytelling in marketing en branding
Wil je weten hoe je storytelling beter kunt toepassen in je marketing en branding? Lees dan deze 7 tips voor extra inspiratie:
- Ken je publiek: begrijp wie je doelgroep is en wat hen raakt. Dit zal je helpen een verhaal te creëren dat raakt en echt contact maakt. Zorg daarom voor een goede basis en huisstijl.
- Wees authentiek: consumenten kunnen neppe informatie meteen herkennen. Vertel daarom echte verhalen die de waarden van je merk vertegenwoordigen.
- Gebruik visuele elementen: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Visuals kunnen een verhaal tot leven brengen en het voor de kijker gemakkelijker maken om zich te verbinden.
- Zet een eigen beeldbank op: investeer in het creëren van een verzameling unieke afbeeldingen en visuals die het verhaal van je merk vertellen. Dit zorgt voor consistentie in je storytelling en biedt je een schat aan materiaal om te gebruiken in je marketinginspanningen. Kom erachter hoe je jouw eigen beeldbank opzet.
- Maak het persoonlijk: geef je merk een gezicht. Deel verhalen van echte mensen die betrokken zijn bij je merk, of ze nu werknemers, klanten of ambassadeurs zijn.
- Bouw een verhaallijn op: denk na over het begin, midden en einde van je verhaal. Hoe wil je dat je publiek zich voelt op elk van deze momenten?
- Evalueer en pas aan: luister naar feedback van je publiek en wees bereid om je aanpak aan te passen. Storytelling is een doorlopend proces.
Storytelling kan dus in veel aspecten van je marketing en branding worden toegepast. Het is aan jou in hoeverre je hierin wilt investeren. Eén ding is echter zeker: in de huidige concurrerende markt is het essentieel om de kracht van storytelling te benutten om echt contact te maken met je publiek. Lees trouwens ook onze blog met must-haves voor een sterker brand imago of de beste loyaliteitsprogramma's in Nederland.