Heb je een webshop en wil je een goed beeld naar de klant toe schetsen van hoe jouw product eruit ziet? Wil je scherpe achtergronden en ander beeldmateriaal wat de klant aantrekt, maar weet je niet hoe je aan dit beeldmateriaal komt? Hier volgt informatie die je kunt gebruiken voor jouw bedrijf of voor iemand anders.

Beeldmateriaal

Een webshop heeft beeldmateriaal nodig. Alleen een productomschrijving geeft de klant zeker geen goed beeld van het product en zal dit dan ook nooit kopen op basis van alleen een omschrijving. Naast de vraag hoe je aan je beeldmateriaal komt is het ook nog ingewikkelder, omdat je geen inbreuk mag maken op auteursrechten. Je kunt dus niet zomaar een afbeelding van het internet plukken en die op jouw webshop plaatsen. Echter nog heeft dit niet vaak veel zin, omdat jouw product meestal niet zomaar op Google staat met een perfecte foto en al helemaal niet als je net pas begint. Daarnaast kan het ook zo zijn dat jouw leverancier beeldmateriaal levert. Echter moet je dan wel goed controleren of deze professioneel zijn en of deze speciale instructies heeft. Bij onduidelijkheden is het dan ook zeker verstandig om dit na te vragen voor eventuele misverstanden te voorkomen.

Auteursrechtvrije en licentievrije afbeeldingen

Voor auteursrechtvrije en licentievrije beelden kun je natuurlijk ook ervoor kiezen om de foto’s van jouw producten zelf te maken. Dit is de meest veilige manier om geen inbreuk te maken op deze rechten. Echter kost dit veel tijd, geld en extra moeite. Voor eigen foto’s kun je natuurlijk ook een fotograaf inhuren. Bij auteursrechtvrije mag je deze foto gebruiken op verschillende manieren zonder er extra voor te hoeven betalen en bij licentievrije foto’s zit er een beperking op het gebruik ervan.

Beeldmateriaal kopen

Bij bijvoorbeeld een website van een chinees in beek heb je foto’s van het eten nodig. Deze zijn meestal perfect verwerkt met een witte achtergrond. Ook zijn deze bewerkt, zodat het eten er lekker en smakelijk uit ziet voor de kijker. Stockfoto’s is het kopen van al bestaande foto’s. Deze websites hebben de foto’s gekocht van een fotograaf. Hierbij is het verplicht om de auteur te vernoemen en de bronvermelding. Voorbeelden van stockwebsites zijn Pixabay, Freeimages, Flickr en Pexels. Naast gratis stocksites heb je ook nog betaalde stocksites. Voorbeelden hiervan zijn Istock Photo, De nationale beeldbank, Shutterstock, Fotolia en 123RF. Wil je naast goede foto’s en beelden op de website ook een goede storytelling? Bekijk dan de kunst van storytelling.

0 CommentsOpmerkingen sluiten

Laat een reactie achter

Wekelijkse Nieuwsbrief

Ontvang de beste templates direct in je mailbox.

Wij beloven geen spam te sturen :)