Wil je een eigen online foodbusiness starten? Dan zijn er veel zaken waar je op moet letten. Een nieuw bedrijf starten is altijd lastig en bij elke sector komen er talloze zaken kijken waar je rekening mee moet houden, zoals wet- en regelgeving. Maar de levensmiddelenindustrie is toch wel een vak apart. Je moet veel informatie verzamelen, de juridische risico’s zijn groter en je hebt te maken met allerlei kwetsbare punten in de toeleveringsketen. Om je hiermee te helpen hebben wij de belangrijkste basisstappen voor jou op een rijtje gezet.

1.      Zoek je niche

Waarschijnlijk start je jouw online bedrijf uit een passie of hobby en dat is helemaal prima. Als jij bijvoorbeeld graag zelf jam maakt, dan begrijpen wij maar al te goed dat je jouw recepten het liefst aan iedereen laat proeven. Maar als dit jouw niche is, ga dan bijvoorbeeld niet vlees verkopen. De kans is klein dat als jouw online winkel bekend staat om heerlijke zelfgemaakte jam, mensen dan ook bij jou tournedos kopen. Richt je dus op één soort product of verwante producten.

2.      Klaarmaken van de producten

Stel, je gaat zelfgemaakte jam verkopen: waar ga je dit doen? Denk hier van tevoren goed over na. In het begin is het misschien nog prima dat je dit vanuit je eigen keuken doet als je nog maar enkele klanten hebt. Maar als de vraag stijgt, wordt het waarschijnlijk lastig om talloze bestellingen klaar te maken in je eigen keuken. Onderzoek wat eventuele mogelijkheden zijn voor als je bedrijfje goed loopt. Denk aan een professionele deelkeuken.

Lees ook:  Websites inzetten als handleiding of uitleg voor meer informatie

3.      Wetgeving

Als je eten bereid, moet je nou eenmaal beschikken over bepaalde certificeringen. Sommige certificeringen gelden voor ieder bedrijf dat zich bezighoudt met voedsel, maar sommige ook niet. Op de website van het NVWA vind je alle informatie die voor jou van belang is om te weten. Zorg dat je dit allemaal op orde hebt om grote juridische risico’s zoveel mogelijk in te perken.

4.      Prijs van je product betalen

Het bepalen van de prijs blijft lastig. Bij het bepalen van de prijs moet je in ieder geval rekening houden met zaken zoals hoeveel jij kwijt bent aan de ingrediënten, de kosten voor je website en verzending, maar ook hoeveel je aan het einde van de streep wilt overhouden. Zeker als je hier je fulltime baan van maakt, wil je natuurlijk wel winst behalen aan het einde van de maand.